Naar homepagina Kasterlinden

OV2

Wie kan in Kasterlinden OV2 terecht?

  • Leerlingen met autisme: doelgroep autisme (type 9)
  • Dove en slechthorende leerlingen: doelgroep gehoor (type 7 bibi)
  • Leerlingen met een taalstoornis: doelgroep taal (type 7 taal)

Wat is OV2?

Leerlingen binnen OV2 krijgen een algemene en sociale vorming en een arbeidstraining. Doelstellingen in deze opleidingsvorm zijn: werken in een beschermd werkmilieu en leven in een beschermd leefmilieu.

Aangepast werkmilieu

De voorbereiding op werken in een aangepast werkmilieu gebeurt in eerste instantie in professionele ateliers in de school. Later doen de leerlingen ook stages en oefenen ze deze vaardigheden in een bedrijf.

We bieden onze leerlingen een breed gamma aan vaardigheden. Op het programma:  industriële en textiele vaardigheden, houtbewerking en vaardigheden binnen de voedings- en groensector. De leerlingen leren ook overkoepelende vaardigheden zoals overleggen, werkbonnen lezen, plannen en organiseren. Dat doen ze in concrete projecten, zoals bij de klusjesdienst.

Aangepaste leefomgeving

De voorbereiding op een aangepaste leefomgeving gebeurt in een levensechte context. In het OV2-huis van Kasterlinden leren de leerlingen alle vaardigheden die nodig zijn in het dagelijkse leven, zoals koken, poetsen en hygiëne.

Deze dagelijkse vaardigheden worden afgewisseld met functionele schoolse vaardigheden zoals rekenen, taal en computergebruik.

De nadruk ligt niet alleen op cognitieve en arbeidsgerelateerde doelen. We willen onze leerlingen ook een positief en realistisch zelfbeeld bijbrengen, net als motivatie, zelfstandigheid, sociale vaardigheden en zin voor initiatief.

Structuur

De opleiding in OV2 verloopt in 2 fasen.

Fase 1

In fase 1 zitten de jongste leerlingen. Zij krijgen een algemene vorming en maken kennis met het werkveld.

bekijk lessentabel/uurrooster

Fase 2

In fase 2 zitten de oudste leerlingen. Daar ligt de nadruk op zelfstandigheid, werken in groep, sneller leren werken en een betere kwaliteit afleveren, en dat zowel in de leef- als in de werkomgeving.
In fase 2 gaan de leerlingen ook op stage.
Op die manier maken ze kennis met verschillende werkomgevingen.

bekijk lessentabel/uurrooster