Naar homepagina Kasterlinden

Visie & missie

Kasterlinden is een school waar type 3 (vanaf schooljaar 2017-2018, enkel in BuBao Lager),  type 6, type 7 en type 9 vertegenwoordigd zijn in vier doelgroepen: een visusgroep, een bilinguale gehoorgroep, een taalgroep en een autismegroep. De school heeft een kleuterafdeling, een lagere en een secundaire afdeling met opleidingsvormen 1, 2 en 3. Er is een internaat en vanaf 1 september 2017 een ondersteuningsteam (vroegere GON-begeleiding). We zijn sinds die dag ook onderdeel van het Ondersteuningsnetwerk Centrum (ONC).

Kasterlinden wil een veilig leefklimaat creëren en vertrekken vanuit mogelijkheden en talenten van kinderen. Hierdoor worden kinderen gemotiveerd om te leren. Het is belangrijk om zelfstandigheid en zelfredzaamheid te stimuleren rekening houdend met hun beperking. Zo kunnen zelfvertrouwen en vertrouwen optimaal groeien. Door eigen mogelijkheden te leren inschatten komen kinderen tot zelfontplooiing. Vanuit een positief realistisch zelfbeeld met respect voor ieders eigenheid kunnen kinderen vlot integreren in de samenleving. Binnen het netwerk rond het kind is Kasterlinden een schakel die rekening houdt met elk onderdeel van de ketting. Het kind, de ouders, alle professionele en andere partners worden op een gelijkwaardige manier aangesproken. Kasterlinden wil kinderen de beste kansen geven om hun weg te vinden nu en in de toekomst.

Kasterlinden zet het kind als partner centraal en besteedt aandacht aan de totale ontwikkeling. School en internaat streven naar evenwaardigheid tussen cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en andere domeinen. Ze houden rekening met ieders specifieke ontwikkelingsbehoefte.
Onderwijzen is een actief proces waarin iedereen gestimuleerd wordt om te handelen. Kinderen en begeleiders worden creatief geprikkeld om samen op onderzoek te gaan. Vanuit interactie en dialoog leren ze keuzes maken en omgaan met hun beslissingen. Kasterlinden werkt functioneel en toekomstgericht: leerstof is een middel, geen doel op zich.
Ook talenten van personeelsleden worden ingezet. Positieve verwachtingen geven aan iedereen de meeste groeikansen. Kasterlinden reflecteert over haar eigen werking, bevraagt, evalueert en stuurt bij waar nodig. Betrokkenheid is hierbij het sleutelwoord.

Om een bloem te laten groeien, trek je niet van boven aan zijn blaadjes, maar geef je hem water.

Bloem Visie